Kuros z Sunion

Fotografia: Kuros z Sunion

Autor nieznany
Ok. 590-580 rok p.n.e., sztuka grecka, okres archaiczny, świątynia Posejdona, przylądek Sunion, Attyka, Grecja
Rzeźba z marmuru w odcieniu ciepłej bieli, (wcześniej polichromowana)
Wysokość 281 cm, szerokość 98 cm, głębokość 80 cm, wysokość podstawy 24 cm
Narodowe Muzeum Archeologiczne w Atenach, Grecja

Źródła fotografii:
Wikimedia
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Athenskouros.jpg
Worldart
http://worldart.sjsu.edu/VieO59803?sid=244776&x=18139951
http://worldart.sjsu.edu/VIEO59804?sid=244776&x=18139969
http://worldart.sjsu.edu/VIEO59802?sid=244776&x=18140226

Sztywna wyprostowana sylwetka nagiego, atletycznego młodzieńca o monumentalnych rozmiarach.
Ręce lekko zgięte, opuszczone wzdłuż tułowia.
Dłonie zwinięte w pięści.
Lewa noga nieznacznie wysunięta.
Rzeźba ciała podkreślona żłobieniami.  
Głowę młodzieńca zdobią drobne, gęste spirale włosów, opadające na plecy.
Wzdłuż nich wąskie końce opaski związanej z tyłu głowy.
Duże małżowiny uszne schematycznie zarysowane.
Koliste płatki uszu w kształcie płaskich, zwiniętych muszli.
Rząd muszli o wyraźnej rzeźbie ślimacznicy zdobi szeroką opaskę nad czołem.
Półkoliste brwi, powtarzające ich kształt szerokie powieki.
Oczy gładkie, bez zarysowanych źrenic.  
Nos drobny, prosty. Małe usta, wystający podbródek.  
Szerokie ramiona.
Na plecach i torsie symetryczne żłobienia oddające rysunek mięśni.
Na płaskim brzuchu okrągły pępek. Wewnątrz wypukłe kółeczko.
Mały fallus na mosznie - delikatnie uwypuklonej po bokach.
Wąskie biodra. Jędrne, zaokrąglone pośladki.
Nogi długie z muskularnymi udami.
Wyraźnie wymodelowane wypukłe kolana i kości piszczelowe.
Duże, masywne stopy.

    W posągu zrekonstruowano lewą stronę sylwetki- część twarzy, ramienia i nogi. Niewyjaśnione pozostaje znaczenie pionowych wgłębień przebiegających wzdłuż rąk i nóg. Anatomia wyrzeźbiona schematycznym rysunkiem wzdłuż pionowej osi ciała wskazuje na wpływ sztuki egipskiej. Niezachowana do naszych czasów płaska, pstra polichromia, sprawia, że czysty marmur nadaje rzeźbie szlachetnej patyny. Marmur często pochodził z kamieniołomów z wyspy Naksos.
Marmurowe rzeźby nagich młodzieńców odkryto w 1906 roku w jamie nieopodal świątyni Posejdona. Powstawanie monumentalnych świątyń wpłynęło na zwiększenie rozmiarów rzeźby. Największy posąg młodzieńca, ponad trzymetrowy Kuros z Sunion jest jedną z najstarszych rzeźb pochodzących z Aten. Przedstawia doskonałą czystość i niewinność ludzkiej nagości. Męską postać - kurosa - ukazywano zawsze nago, w pozycji frontalnej, stojącej, z dłońmi opuszczonymi
i zwiniętymi w pięści oraz z nogami połączonymi lub jedną wysuniętą. Postać kobieca - kora - w przeciwieństwie do kurosa zawsze była odziana w sposób ukrywający szczegóły anatomiczne. Są to typowe cechy charakterystyczne dla rzeźby archaicznej.

Audiodeskrypcja: Aleksandra Niedzielska-Sarnes, Barbara Szymańska
Fundacja Audiodeskrypcja
www.isztuka.edu.pl

Źródła i polecane strony:
N. os Kaltsas, Sculpture in the National Archaeological Museum, Athens

Narodowe Muzeum Archeologiczne w Atenach
http://www.namuseum.gr/collections/sculpture/archaic/archaic02-en.html#

POLICHROMIA
http://www.stiftung-archaeologie.de/Kouros_from_Tenea_fullsize.html

Roman Empire
http://www.romanoimpero.com/2009/09/romano-impero.html

Pàgines de batxillerat humanístic i artístic
http://www.xtec.cat/~jarrimad/grecia/kouroi.html#sounion

Słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, Alfred Twardecki
http://www.wiw.pl/kulturaantyczna/twardecki/termin.asp?et=00211
ACADEMIA
https://www.academia.edu/447988/Early_archaic_sculpture_in_Athens

Przejdź do audiodeskrypcji i analizy wybranego dzieła

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego