Paul Cézanne

Gracze w karty

Oficjalna sztuka połowy XIX wieku była podporządkowana Akademii, czyli instytucji ustalającej zasady malarstwa od tematu poprzez zastosowane środki artystyczne, barwy i kompozycję dzieła aż do promocji artysty na rynku sztuki. Tematyka obrazów musiała odpowiadać gustom publiczności i krytykom będącym pod wpływem Akademii. Studenci Akademii Sztuk Pięknych całymi godzinami tworzyli rysunki antycznych rzeźb starając się przekazać na papierze pełnoplastyczność. Światłocień wydobywający wypukłości był niezwykle ważnym efektem, dopuszczającym studenta do dalszej pracy.

Martwa natura z Amorem

Przełom, który nastąpił w sztuce w XIX wieku i był związany z malarstwem impresjonistów dzisiaj nie wydaje się być takim rewolucyjnym wydarzeniem. Zmiany trwały latami, od prób realizmu, wychodzenia malarzy w plener i tworzenia na łonie przyrody, buntowaniu się przeciwko zasadom Akademii Sztuk Pięknych, przez skandale związane ze sposobem malowania i tematyką obrazów, aż po schyłek wrażeniowego impresjonizmu, początki geometrycznego kubizmu oraz innych kierunków.

Grantodawcy

Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego