Jean François Millet

Anioł Pański

Od zarania dziejów człowiek pozostawiał po sobie świadectwa swojego istnienia. Mamy więc źródła pisane, czyli słowo, fragmenty codzienności w postaci przedmiotów użytkowych, architekturę, rzeźbę i malarstwo. Poznając historyczne znaczenie tych artefaktów poznajemy własną historię. Różni malarze w kolejnych epokach stawiali przed sobą różne cele. W XIX wieku w Paryżu, kiedy czas zaczął pędzić szybko jak wynalezione właśnie pociągi, sztuka starała się nadążyć za zmianami. Malarze zaczynali szukać innej, niż akademicka, drogi twórczej.

Siewca

W połowie XIX wieku Europa w bardzo szybkim tempie zmieniała się politycznie i gospodarczo. Prądy artystyczne współistniały ze sobą lub wzajemnie się uzupełniały tworząc zupełnie inne oblicze sztuki. Wybitną rolę w świecie artystycznym odegrał Paryż. Tak, jak dawniej wszyscy podróżowali do Włoch, gdzie rodziły się nowe pomysły, nowa sztuka i nowe epoki, tak teraz Paryż stał się miejscem, które wydawało opinie i kształtowało gust społeczny. Postęp naukowo – techniczny, nie tylko w Paryżu, ale w całej Europie, spowodował inne spojrzenie na człowieka.

Grantodawcy

Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury