Gosudarstvennyĭ Ėrmitazh, Sankt Petersburg, Rosja

Czerwony pokój

Po skandalach, jakie wywoływały na salonach dzieł malarzy francuskich prace impresjonistów przyszła pora na kolejne pokolenia. Przełom, jaki zapoczątkowany został w drugiej połowie XIX wieku – uważany przez niektórych za początek modernizmu w sztuce – trafił na podatny grunt i dał możliwość rozwoju kolejnym kierunkom.

W roku 1905 na paryskim III Salonie Jesiennym pojawia się kilku młodych malarzy, których obrazy szokują sposobem ujęcia jak i użyciem jaskrawych żywych kolorów. Są to Charles Camoin, Andre Derain, Henri Manguin, Albert Marquet, Marcel Vlaminck i Henri Matisse.

Brzemię

Francja XIX wieku i czasów Honore Daumiera przechodziła wielkie zmiany polityczne i społeczne. Rewolucja lipcowa 1830 roku, Wiosna Ludów w 1848 roku, zamach stanu Napoleona III i w końcu klęska Francji w wojnie z Prusami i Komuna Paryska w 1871 roku utrzymywały stałe napięcie społeczne. Towarzyszyły mu burzliwe nastroje antymonarchistyczne oraz dążenie do ustroju republikańskiego. W tym wszystkim uczestniczył artysta dzisiaj uznawany za jednego z ważniejszych malarzy XIX wieku, który wyrósł w atmosferze epoki romantyzmu, ale był wielkim realistą studiującym obyczaje swojej epoki.

Powrót syna marnotrawnego

Ze względu na psychologizowanie portretowanych postaci, intensywny wyraz emocjonalny dzieł, staranne budowanie ich nastroju, uniwersalizm przesłania, Rembrandt bywa nazywany malarzem dramaturgiem i porównywany z Williamem Shakespeare’m. Wymienione zdolności  holenderski twórca zastosował przedstawiając Powrót syna marnotrawnego.

 

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego