Czerwonym klinem uderz w białych

Epoka:

Audiodeskrypcja dzieła

Fotografia: Czerwonym klinem uderz w białych

Lazar Mordukowicz (1890-1941), zwany El Lissitzky, był jednym z tych artystów rewolucyjnej Rosji, którzy swoją sztuką w sposób faktyczny przyczynili się nie tyle może do zwycięstwa bolszewików nad zwolennikami cara, co przede wszystkim postrzegania komunizmu na świecie, zarówno w okresie bezpośrednio po 1917 roku, jak i w kolejnych dziesięcioleciach. El Lissitzky, popierający politykę Lenina i jego zauszników, będący gorącym orędownikiem wprowadzanych przez nich zmian, utożsamiający się z nimi, do śmierci istotnie współkształtował kulturę oraz propagandę Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. W zasadzie wszystkie prace, które stworzył, były z założenia na wskroś polityczne. Ich istotę stanowiło propagowanie komunizmu, wizji świata, jaka była z nim związana.

El Lissitzky działał na różnych polach. Był malarzem, fotografem, architektem, projektantem, jak też teoretykiem sztuki. Studiował architekturę w Darmstadzie i w Moskwie. Współpracował z licznymi artystami kształtującymi nie tylko radziecką, ale i europejską awangardę. W porewolucyjnej Rosji związał się najpierw z Chagallem, uczestnicząc w pracach jego szkoły w Witebsku, następnie z Kazimierzem Malewiczem, założycielem grupy UNOWIS.  W latach 20., podróżując intensywnie po Europie Zachodniej, nawiązał kontakty z Kurtem Schwittersem, Jeanem Arpem czy Mies van der Rohem. Otwarty na nową sztukę, silnie zmotywowany ideologicznie, jak też niebywale twórczy, wypracował język artystyczny doskonale łączący w sobie nowoczesną, efektowną formę, jak też propagandową, polityczną treść. Dziełem, które w pełni to potwierdza, jest plakat Czerwonym klinem uderz w białych, którego projekt powstał w 1919 roku.

Omawiany plakat, wykonany w technice litografii, należy do żelaznego kanonu dwudziestowiecznej sztuki użytkowej. W Czerwonym klinem uderz w białych El Lissitzky’emu udało się perfekcyjnie połączyć radykalnie awangardową, ale przy tym czytelną formę, z mocnym ideologicznie przekazem. U podstaw pracy leżało silne przekonanie artysty, że wraz z nową rzeczywistością polityczną, społeczną i gospodarczą, będącą wynikiem rewolucji październikowej, należy bez mała całkowicie zerwać z tradycją, stworzyć nowy język sztuki, który w pełni odpowiadałby nowym czasom i te czasy wyrażał. Jako właściwy uznawał język, który byłby językiem zaangażowanym politycznie właśnie, ale który jednocześnie wychodziłby od nauk ścisłych, inżynierii, techniki czy matematyki. Tego rodzaju refleksja jest wyraźnie obecna w jego pismach teoretycznych. Zgodnie ze słowami samego artysty: Nowa sztuka jest formowana nie na subiektywnej, lecz na obiektywnej podstawie. Ta, jak nauka, może być opisana z precyzją i jest ze swojej natury konstruktywna. Łączy w sobie nie tylko czystą sztukę, ale także tych, którzy stoją na granicy nowej sztuki. Artysta jest towarzyszem naukowca, inżyniera i robotnika.

Kompozycja plakatu El Lissitzky’ego opiera się na wzajemnych relacjach różnorodnych struktur geometrycznych. Motywem dominującym jest czerwony klin w formie ostrokątnego trójkąta, znajdujący się w lewym górnym polu obrazowym. Jego wierzchołek skierowany jest lekko w dół i przebija obrys białego okręgu, dochodząc do jego środka. Czerwony klin jest na białym tle, które w centrum skośnie wypiera czerń na lewo, Obie części dzielą przestrzeń diagonalnie na pół. Linię podziału w połowie jej wysokości, przerywa niewielki fragment wspomnianego wyżej koła. Kompozycję uzupełniają mniejsze figury geometryczne oraz słowa zapisane cyrylicą. Pośród małych figur geometrycznych luźno, pod różnym kątem rozrzucone, wydłużone, białe i czerwone prostokąty znajdujące się w prawym, górnym rogu plakatu, jak też, podobne, w dolnej jego części, po lewej stronie. Do dzielącej kompozycję diagonalnej linii przylegają również, i częściowo ją przenikają, ułożone pod kątem dwa czarne prostokąty, których powierzchnia nie jest jednorodna lecz sprawiająca wrażenie chropowatej, przetartej, nie tyle w pełni czarnej, co utrzymanej w odcieniach szarości. Białe koło przenikają również, w jego górnych partiach, niewielkie, czerwone ostrokątne trójkąty oraz czerwono-czarny ostrosłup. Istotną rolę grają swobodnie rozrzucone po całej kompozycji, idące od lewego górnego rogu w dół, w analogicznym kierunku co wierzchołek głównego trójkąta słowa, składające się na frazę w języku rosyjskim, Czerwonym klinem uderz w białych.

Dynamiczna, klarowna kompozycja z figur geometrycznych, całkowicie abstrakcyjna, doskonale przekazuje treści natury ideologicznej i politycznej. Plakat odnosi się do wojny domowej w Rosji, która rozpoczęła się po ustanowieniu przez bolszewików, w 1917 roku, w wyniku przeprowadzonego przez nich zamachu stanu, władzy komunistycznej. Główne walki między bolszewikami, których zaczęto określać mianem „czerwonych”, a lojalnymi wobec caratu „białymi”, trwały do końca 1920 roku. Niemniej jednak w odleglejszych częściach dawnego Imperium Rosyjskiego starcia zbrojne miały miejsce jeszcze cztery lata później. Plakat El Lissitzky’ego powstał w trakcie intensywnych działań wojennych, kiedy sytuacja polityczna nie była jeszcze ustabilizowana, a bolszewicy nie mogli być do końca pewni zwycięstwa. Czerwonym klinem uderz w białych był więc w pełni użytkowym dziełem propagandowym, mającym zachęcać do walk po stronie bolszewików (dodajmy, że sama kompozycja przypomina plan bitwy). Artysta nadał barwom i formom walory ideologiczne. Intensywna czerwień i dynamiczne figury geometryczne odnoszą się do rewolucji, zaś biały, bardziej statyczny, pasywny w charakterze okrąg do starej rzeczywistości społeczno-politycznej, którą należy zniszczyć.

Na podkreślenie zasługuje radykalność przekazu ujawniająca się w omawianym dziele. El Lissitzky, jak też pozostali artyści wspierający rewolucję, byli przekonani, że awangardowa sztuka jest właściwym sposobem odnoszenia się do nowej rzeczywistości, właściwym narzędziem wspierania przemian zachodzących w życiu społecznym, politycznym oraz gospodarczym. Omawiany plakat wpisuje się w nurt konstruktywizmu, a więc kierunku w sztuce abstrakcyjnej, którego wyróżnikiem była ogromna dyscyplina formalna, zasadzająca się na stosowaniu najprostszych elementów takich jak linia prosta czy figury geometryczne w rodzaju koła, kwadratu, trójkąta bądź prostokąta. Wzajemne oddziaływanie zastosowanych form miało w założeniu wywoływać wewnętrzne napięcie w kompozycji dzieł. Dla konstruktywistów istotne było odejście od realizmu, od prezentowania widzialnej rzeczywistości, a nawet po prostu – odejście od skojarzeń ze światem przedmiotów. Nowa ekspresja, nowy sposób „konstruowania” obrazu, a szerzej – także świadomości społecznej – miały wspomóc postęp rewolucji.

Niewątpliwie w początkach formowania się władzy komunistycznej w Rosji dzieła takie jak Czerwonym klinem uderz w białych dobrze pełniły swą funkcję, poprzez radykalizm w pełni podkreślając charakter dokonujących się przemian w życiu politycznym. Były też niezwykle atrakcyjne dla ludzi Zachodu, których pociągały nowatorską formą, intelektualną podbudową, jak i tkwiącym w nich swoistym idealizmem odnoszącym się do kwestii społecznych. Pamiętać jednak należy, że wraz z okrzepnięciem władzy komunistycznej sztuka awangardowa w zasadzie przestała być rządzącym potrzebna. Na przełomie lat 20. i 30. zauważamy w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich powrót do tradycyjnych środków wyrazu, który ostatecznie doprowadził do odgórnie zadekretowanego socrealizmu. Ten ostatni lepiej odpowiadał na potrzeby – okrzepłej już i posiadającej pełnię władzy – partii komunistycznej. Powstająca w jego ramach sztuka, prosta, zdecydowanie mniej intelektualna w charakterze, w pełni realistyczna, łatwo przyswajalna przez masy, może nie była nowatorska, niemniej jednak, w nowych okolicznościach, pozwalała znacznie lepiej wpływać na społeczeństwo. Czas burzenia starego porządku się skończył, w zamian należało umacniać zdobycze rewolucji, a to lepiej osiągało się nie rewolucyjną w charakterze sztuką, a konserwatywną, którą niedawno jeszcze zwalczano i identyfikowano ze starym porządkiem społeczno-politycznym.

 

Kamil Kopania

 

Bibliografia

Jan Debbaut (red.), El Lissitzky (1890-1941). Architect, Painter, Photographer, Typographer, kat. wyst., Municipal Van Abbemuseum, Eindhoven 1990

Nancy Perloff (red.), Situating El Lissitzky, Los Angeles 2003

Margarita Tupitsyn, El Lissitzky. Beyond the Abstract Cabinet, New Haven 1999

 

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego