John Everett Millais

Jesienne liście

W sztuce angielskiej pod koniec XVIII w. i na początku XIX w. dominowały znakomite indywidualności, Johann Heinrich Füssli, William Blake, John Constable, William Turner. W drugiej połowie XIX w. na znaczeniu zyskały artystyczne stowarzyszenia. Przynależność do grupy dawała, szczególnie młodym artystom, większą szansę na przekazanie publiczności swoich założeń, pokazanie ich realizacji w dziełach, wzięcie udziału w wystawie. Grupa mogła zorganizować ją wspólnie, niezależnie od oficjalnych ośrodków.

Ofelia

John Ruskin, jeden z najbardziej wpływowych krytyków sztuki w wiktoriańskiej Anglii, odwiedziwszy w 1852 roku wystawę malarstwa odbywającą się w Akademii Królewskiej w Londynie, napisał w liście do malarza Johna Everetta Millaisa (1829–1896), iż w pamięci pozostała mu w istocie jedynie Ofelia. Mówił tu o obrazie, który artysta wówczas wystawił, a który wywarł na nim ogromne wrażenie. Jak pisał Millaisowi, nie zetknął się do tej pory z dziełem, które byłoby tak wierne oryginałowi Szekspira.

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego