Vincent Willem van Gogh

Siewca

Nowoczesny świat, zarówno w nauce, przemyśle, czy prądach artystycznych jest wynikiem szeregu rewolucji w XIX wieku. To wówczas postęp techniczny i przemysłowy nabrał ogromnego tempa, a nakładające się na siebie i współistniejące style w sztuce były świadectwem tamtych czasów. Artyści europejscy nadal jeździli do Włoch, jako miejsca najbardziej inspirującego, ale to w Paryżu powstało centrum sztuki, chociaż Francja wcale nie należała do najbardziej uprzemysłowionych krajów. W Paryżu panowała jednak względna stabilizacja polityczna, która sprzyjała rozwojowi sztuki.

Pokój artysty

Był wrzesień 1889 roku. Obłąkany malarz Vincent Van Gogh spędza kolejny dzień w miejscu swego odosobnienia – lecznicy i szpitalu dla psychicznie chorych w Saint-Rémy-de-Provence. Udał się tam dobrowolnie godząc się ostatecznie ze swym losem. W liście do brata Theo van Gogha pisze „Jestem gotów przyjąć rolę obłąkanego, chociaż zupełnie nie mam siły na taką rolę”. Myśli, które do niedawna zdawały się być na jego usługach, dążące do wzniosłych i kreatywnych celów i pragnień zdały mu się obce, jakby coraz bardziej niezależne od niego. Czuł się coraz gorzej.

Gwiaździsta noc

Połowa XIX wieku to czas początku przemian artystycznych. Już wkrótce Akademia jako instytucja opiniotwórcza miała zostać wystawiona na próbę innego spojrzenia na sztukę, wykraczania artystów poza narzucone ramy. We Francji powstał nowy ruch – impresjoniści. Ich twórczość, wyszydzana przez publiczność, wywołująca skandale i krytykowana przez ówczesnych znawców malarstwa miała na zawsze zmienić postrzeganie artysty, ale przede wszystkim dała twórcom wolność wypowiedzi.

Strony

Grantodawcy

Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego