Gustave Moreau

Taniec Salome

Na Salonie w 1876 roku francuski artysta Gustave Moreau pokazał dwie prace, istotne dla późniejszego rozwoju malarstwa we Francji: płótno opatrzone tytułem Taniec Salome (znane także jako Salome w tatuażach, Salome tatouée) oraz akwarelę pod tytułem Zjawa, której tematyka jest w istocie ta sama, co tematyka płótna. Te dwa dzieła to jedne z licznych w dorobku Moreau interpretacji znanego z Ewangelii wątku tańca Salome. Epizod ten opisują ewangeliści Marek i Mateusz.

Orfeusz

Na Salonie w 1866 roku francuski artysta Gustave Moreau (1826–1898) pokazał obraz opatrzony tytułem Orfeusz. Był już wówczas artystą rozpoznawalnym. Sławę i uznanie oraz krytykę przyniosło mu dzieło pokazane na paryskim Salonie dwa lata wcześniej – Edyp i Sfinks (1864, obecnie w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku). Moreau, sam zdecydowanie awangardowy w podejściu zarówno do tematyki obrazów, jak też sposobu malowania, sięgnął po motyw Orfeusza i zinterpretował go wbrew awangardowym i paradoksalnie także wbrew konserwatywnym tendencjom w ówczesnym malarstwie.

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego