Olga Helena Karolina Boznańska

Dziewczynka z Chryzantemami

U schyłku XIX wieku sztuka odeszła od dawnych wzorców idąc w stronę nowoczesności. We Francji impresjoniści rozszczepiali światło na barwy podstawowe i starali się uchwycić wrażenie chwili malując pejzaże o różnych porach dnia. Równolegle inni na pierwszy plan wysunęli nie tyle oddziaływanie światła, czyli zagadnienia czysto malarskie, co sam temat, czyli treść obrazów. Brali ją na warsztat artyści, którzy odwoływali się do dawnych mistrzów, jak choćby londyńscy prerafaelici. Był to czas, gdy opadł zachwyt nad rozwojem techniki, a narodziła się potrzeba duchowości.

Wnętrze pracowni

Przełom wieków XIX i XX charakteryzował rozkwit sztuki. Koniec zachwytów erą przemysłową i powrót do indywidualizmu i wyższych wartości otworzył artystom nowe horyzonty. Wielu z nich porzucało duszną sztukę oficjalną na rzecz otwartych plenerów i wolności wizji. Odwzorowywanie rzeczywistości przejęła właśnie wynaleziona fotografia, a malarz mógł poświęcić się innym zagadnieniom, jak oddanie psychologicznych treści przekazu, analiza światła, ekspresja koloru i poszukiwanie nowych dróg wyrazu. Jednak ograniczenia nadal dotyczyły aktywności kobiet.

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego