Wojciech Weiss

Manifest

Po II wojnie światowej w państwach bloku sowieckiego, w tym w Polsce, wprowadzono realizm socjalistyczny, inaczej zwany socrealizmem. Ta doktryna była związana z polityką okresu stalinizmu: sztuka miała być narzędziem propagandowym partii komunistycznej. Opisując socrealizm w skrócie można powiedzieć, że według tej doktryny sztuka miała mieć formę realistyczną, łatwą i oczywistą w odbiorze, a treść socjalistyczną, zgodną z ideami w ujęciu marksistowsko-leninowskim. Ponadto sztuka powinna posługiwać się językiem prostych form, które miały być zrozumiałe dla wszystkich obywateli.

Demon - W kawiarni

Wojciech Weiss (1875–1950) należy do tych polskich twórców, których biografia artystyczna, ze względu na różnego rodzaju wolty stylistyczne, ideowe i tematyczne, jest jedną z najciekawszych. Studiujący w latach 90. w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych początkowo był pod wpływem Jana Matejki, tworząc kompozycje historyczne. Szybko jednak, w momencie, kiedy znalazł się pod opieką Leona Wyczółkowskiego, jego podejście do malarstwa przeszło zasadniczą ewolucję.

Melancholik, Totenmesse, Portret Antoniego Procajłowicza

Około 1900 r. w sztuce europejskiej nastąpił kluczowy dla jej dalszego rozwoju przełom. O ile w II połowie XIX wieku hegemonia konserwatywnej sztuki akademickiej doznała zdecydowanego ciosu ze strony nowego nurtu zwanego impresjonizmem, o tyle przełom stulecia przyniósł dalszy postęp postaw krytycznych skierowanych przeciwko temu, co jeszcze do niedawna uchodziło za artystyczne nowatorstwo.

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego