Józef Pankiewicz

Martwa natura z nożem

Koniec XIX wieku w Polsce, podobnie jak w całej niemal Europie, przyniósł wiele zmian artystycznych. Wciąż w centrum rozważań o sztuce była barwa, ale od początku wieku, kiedy w pismach, listach i teoretycznych opracowaniach podejmowano sprawy koloru i techniki, pojawiły się nowe trendy, przeciwstawiano się akademizmowi, realizm przechodził w badania nad optyką, a widzenie światła u impresjonistów wykształciło nowe nurty.

Łabędzie w Ogrodzie Saskim nocą

Melancholia końca XIX wieku udzieliła się wielu Polakom. Jakże to inny nastrój od tego, który kwitł w tym czasie pod słońcem Francji, gdzie malarze odkrywali funkcje światła. Nam było bliżej do Monachium i kontemplowania tajemnicy śmierci. Trudno dziwić się nastrojom dekadenckim, gdy kończy się stare, a nowe nie wiadomo, co przyniesie. Polska pod zaborami żyła tylko mitem wyzwolenia, a praca u podstaw straciła powab. Artyści skupiali się w ośrodkach zagranicznych i to stamtąd pojawiło się zapożyczone niemieckie określenie stimmung. W uproszczeniu oznacza ono nastrój.

Grantodawcy

Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego